Бизнес обучение по метода "GROW"
Бизнес обучение е необходимо на всяка компания, за да може да се развива. Днес обаче то се нуждае от прецизиране, от нови методи и подходи, преди всичко заради сложността и непредвидимостта на съвременната среда.
Ясно е, че началникът вече не е в състояние да взима най-точните решения и че „подчинените” са способни да правят това по-добре колективно; че началникът не може вече достатъчно резултатно да наблюдава всичко и не е в състояние да предприеме всички допълнителни действия за усъвършенстване на работния процес.
Именно затова новото поколение мениджъри осъзнава, че „дори майсторът не може да свърши цялата предстояща работа” и че майсторът-ръководител трябва по подходящ начин
да разпредели задачите.
Създаването на един ръководител от нов стил включва убеждението, че инвестирането на 10 минути в обучението на един ученик евентуално ще спести час на майстора. Освен това той трябва да има предвид две неща – първо, да обучава и да помага на другите да се
развиват и израстват и второ, самият той да се обучава в необходимите му мениджърски умения и да повишава собствената си ефикасност като ръководител.
И така, как наистина да изградим успешно бизнес обучение?
Методът GROW (Goal, Reality, Options, Wrap-up, – т.е. Цел, Реалност, Възможности, Теглене на чертата) е едно от най-употребяваните средства за бизнес обучение, широко използван от майсторите в тази сфера.
GOAL – ЦЕЛ OPTIONS – ВЪЗМОЖНОСТИ
REALITY – РЕАЛНОСТ WRAP-UP – ТЕГЛЕНЕ НА ЧЕРТАТА
Рамката предвижда проста четири-степенна структура на цикъла на бизнес обучение. При първата стъпка в нея (Цел), обучаващият и обучаваният се съгласяват с определени въпроси и цели на обсъждането. По време на втората стъпка (Реалност), както обучаващият, така и обучаваният използват самооценки и други специфични примери, за да обрисуват проблема. Тогава те се насочват към третата стъпка (Възможности), при която се правят предложения и се извършва изборът. И накрая (Теглене на черта) – двете страни извършват заключително действие, определят срок за постигане на целите си и решават как да преодолеят възможните препятствия.
Ето и някои идеи за използване на този метод за бизнес обучения:
- Използвайте повече „питам”, отколкото „казвам”; извличайте полезни идеи от вашия
обучаващ се – не се опитвайте само да доказвате колко сте умен; - Мислете креативно – не само систематично, особено в сектор Възможности и Теглене на чертата;
- Давайте примери и търсете разбиране, като предлагате определени примери – както
от опита на обучавания, така и от вашия личен опит;
Добрата новина е, че превръщането в ефикасен обучаващ изисква само едно: да
придобиете някои основни знания и да изградите някои важни умения в областта на междуличностните отношения. С постоянство в ученето и с малко практика повечето хора могат да станат наистина забележителни обучаващи.
Източник: Ландсбърг, М., Първичната сила на обучението. С., 200