Изграждането на корпоративна култура, основана на резилиентност е едно от ключовите условия за успешно адаптиране на организациите към съвременните предизвикателства.
Корпоративната култура се разглежда като „…мрежа от споделените поведения, артефакти, ценности, убеждения и предположения, които организацията развива като заучени, за да се справи с външните и вътрешните аспекти и да оцелява и успява“ (Oden, 1997) и в този смисъл тя предопределя начина на функциониране на организацията, а оттам и способността й да развие резилиентност.
Шайн разширява разбирането за корпоративната култура като феномен с отношение и към процеса на адаптиране на организацията към променящите се обстоятелства и я дефинира като: „Модел на базисни допускания (предположения), развивани от групата, докато разрешава своите проблеми в процеса на адаптация към външната среда и на вътрешна интеграция, който работи достатъчно добре, за да се приеме за валиден, за да се предава и на новите членове на групата като коректен начин на възприемане, мислене и чувстване във връзка с тези проблеми” (Schein, 1992). По този начин Шайн маркира връзката между справянето с проблемните ситуации и развитието на корпоративна култура.
Все по-често случващите се организационни промени поставят развитието и управлението на корпоративната култура в центъра на вниманието на изследователите. Тези фактори изискват внимателен подбор на ценности и практики, които да бъдат заложени в основата на корпоративната култура, така че организациите да успяват да развиват способности в посока на постигане на по-добра резилиентност.
Корпоративна култура - функции
Организационната култура действа едновременно в две посоки: от една страна – стабилизира, а от друга – приспособява организацията към средата.
Културата създава стабилност на организацията чрез ролята си на свързващо звено. Тя укрепва нейната цялостност благодарение на обвързаността на служителите в стройна система от съгласувани ценности. В този контекст е и дефиницията на Ендрю Петигрю, който изтъква, че тя е система на общите и колективно възприети значения, валидни за дадена група към определен момент (Pettigrew, A., 1979). Това са базовите предположения, към които се придържат членовете на организацията в своето поведение и действия. Тези предположения са свързани с представата на индивида за заобикалящата го среда и ценностите, към които той се придържа. В този смисъл организационната култура притежава регулираща функция поради факта, че хората са усвоили модели за възприемане, интерпретиране и реагиране на ситуациите, които им осигуряват смисъл и комфорт. Затова и тя е устойчива, основана на приемствеността.
Културата се възприема като „дългосрочно и стратегическо явление…и се счита за също така за абстрактно, многомерно, стабилно и глобално явление, което се проявява в структуриран контекст” (Карева, 2019, 680). В същото време културата подпомага и усилва приспособимостта на организацията, като задава набора от принципи, които са ръководещи при изработката на стратегия за преодоляване на нови и непредвидени обстоятелства.
Корпоративна култура и резилиентност
Корпоративната култура на резилиентните организации е фокусирана върху осигуряването на по-добра адаптивност спрямо променящите се обстоятелства.
Това означава готовност за модифициране на някои от елементите, залегнали в корпоративната култура главно по отношение на по-горните равнища на артефактите и поведението. Самата корпоративна култура се развива и формира благодарение на такива ситуации на промяна, както казва Шайн. Интересното в случая с корпоративната култура на резилиентните организации е, че идеята за нови решения в зависимост от създаващите се нови обстоятелства е заложена като основно допускане в най-дълбокото ниво на културата, а именно нивото на основните вярвания и допускания. Нещо повече, носители на тези промени могат да бъдат не само лидерите, а и самите служители в организацията.
Това позволява нов прочит на процесите в триъгълника проблеми-решения-мотивация на служителите. Адекватно мотивираните и овластени служители стават способни да генерират визия за промяна и да намерят пътища, начини и ресурси за осъществяването им. Поставени в позиция на проактивни участници в сътворяването на организацията, те са в състояние да координират своите усилия за продуктови иновации, алтернативни решения и въвеждане на нови работещи практики в организациите.
Характеристики на корпоративната култура на резилиентните организации
Шефи извежда четири водещи характеристики на корпоративната култура на резилиентните организации, които се явяват приложими към организации от различни сфери на дейност (Sheffi, 2005). На пръв поглед, свободното движение на идеи и дейности в Dell, ефективността, базирана на строги регламенти в UPS, както и структурата за командване и контрол на американските военноморски сили, изглежда, че имат малко общо. И все пак, твърди Шефи, и трите организации са гъвкави и резилиентни – те реагират бързо на сътресения, като гарантират, че малките сътресения няма да станат големи. Основните характеристики на корпоративната култура, които позволяват на тези организации да реагират бързо и гъвкаво, могат да се дефинират като:
- непрекъсната комуникация между информирани служители (continuous communications among informed employees)
- разпределена власт (distributed power)
- страст (отдаденост) към работата (passion for the work)
- подготвеност за сътресения (conditioning for disruption)
Тези характеристики се явяват комбинация от установени практики, споделени ценности и основни допускания – т.е. те успешно са интегрирани в трите равнища на корпоративната култура. Въз основа на тези допускания, ценности и практики се създава мрежа от адекватни взаимоотношения в организацията, така че промените в средата да бъдат своевременно отразявани и да получават отговор на място и навреме, като се отчита цялостната картина и мястото на организацията в нея.
Автор: доц. д-р Анна Вълканова, съосновател на K2S.BG, доцeнт по Обществени комуникации и информационни науки, консултант по Корпоративни и бизнес комуникации, автор на книгата „Корпоративен брандинг 4.0“, изд. Изток – Запад
Публикацията е част от книгата „Корпоративен брандинг 4.0“, изд. Изток – Запад
Още по темата:
Резилиентен корпоративен бранд в дигитаната ера?
Резилиентност (resilience) в мениджмънта
Пишете ни: office@k2s.bg или ни се обадете: 0898 83 82 08, за да ви окажем професионално съдействие в изграждането на Вашия бранд. Разкажете ни повече за своя бизнес и предизвикателствата, пред които сте изправени.