Как да общуваме с различните темпераменти

Успешни продажби: 4 ключа към всеки клиент

Знанието за особеностите на отделните темпераменти може да ни бъде много полезно как да общуваме, как да изграждаме отношения и да постигаме нашите цели в комуникацията. 

Когато сме гъвкави, комуникираме до 3 пъти по-ефективно! Защо това е така?

Разпознаване на темпераменти

Когато разпознаем темперамента на човека, с който общуваме, ние се докосваме до неговата същност. Това ни помага да представим своята гледна точка така, че тя по-лесно да бъде възприета и да постигнем желаното сътрудничество.

Публикуваме част от нашето ноу-хау, което споделихме по време на последния си семинар през уикенда, за да може то да достигне до по-широк кръг от хора, поставили си за цел да общуват по-ефективно както в бизнеса, така  и с приятелите си.

Повече информация за темпераментите, както и тестове за определяне на темперамент, казуси и ролеви игри за изграждане на умения за разпознаване и адаптиране към различните темпераменти можете да получите по време на нашите тренинги.

Екипът на K2S.BG

 Холерикът (Огън)

На първо място той е амбициозен,с високи изисквания и високи стремежи. Най-типично за нрава на холерика е склонността му за секунди да избухва в ярост, гняв или агресия. Външно това проличава от огненочервеният цвят на лицето му и гневните отвесни бръчки на челото. Иначе холерикът е усърден и пълен с енергия. Ако наблюдавате такъв човек, ще откриете с какво въодушевление и ентусиазъм се залавя за работа. Той обаче често се самозабравя и действа без ни най-малко да се съобразява с околните. За холерика постигането на конкретната цел е от първостепенно значение, независимо от честата размяна на груби реплики или изблици на гняв. Той обаче никога не реагира от пресметливост, а просто защото конкретното нещо за него има абсолютен приоритет. На работното място холерикът се проявява като човек, който успява да се наложи въпреки неблагоприятните обстоятелства и работи здраво.

Как да общуваме с холерика?

  • Трябва да бъдем точни и акуратни в отношенията си с него.
  • Да бъдем енергични и организирани.
  • Да използваме конкретни и ясни формулировки.
  • По-голямата част от времето трябва да посветим на описанието на резултата, който той ще постигне.

Сангвиникът (Въздух)

Хората със сангвиничен темперамент имат ведра натура, в повечето случаи са весели, с подвижен ум и проявяват голям интерес към нови идеи.  Те притежават искреност и оптимизъм, които понякога създават впечатление за безгрижие. Като цяло откритостта  и любознателността превръщат сангвиника в симпатичен, компетентен и начетен събеседник. Заради това му качество той често получава покани, а компанията му е високо ценена, защото винаги съдава около себе си ведро настроение. Слабото място на този темперамент е неговото непостоянство. Чувствата и мислите на сангвиника доста често и лесно се менят. На работното място в никакъв случай  не е педант, по-скоро създава впечатление на човек, който лесно се поддава на влияние и се разсейва, затова понякога го смятат за повърхностен или лекомислен. Но той успешно компенсира липсата на точност и благонадеждност чрез вродения си талант да импровизира.

Как да комуникираме със сангвиника?

  • Трябва да бъдем много внимателни и търпеливи.
  • Да описваме ситуацията от гледна точка на неговите лични вкусове и предпочитания.
  • Не трябва да го подканваме да взема окончателно решение, като в същото време трябва да бъдем нащрек и да се опитаме да предявим исканията си към него или да финализираме сделката, когато интересът му е най-голям.

Флегматикът (Вода)

За разлика от холерика флегматикът рядко проявява агресия или възбуда и обикновено запазва спокойствие. За флегматика самообладанието и непоколебимостта са това, което са ентусиазмът и лекотата за сангвиника. Заради привидната си неподвижност и тромавост флегматикът понякога изглежда вял, а общуването с него е доста трудно. Флегматиците са хора, които са доволни от себе си и за които всяко ново нещо изглежда като заплаха. Що се отнася до чувствата му към околните, той е „верен другар“, на когото човек може спокойно да излее душата си, ако има проблеми или се чувства несигурен. От флегматика не бива да се очакват изблици на възторг. Той е консервативен и се задоволява с обичайното. На работното място рядко ще поеме инициативата или ще демонстрира гъвкавост и мобилност. Освен това той не е човекът, който с изгарящо желание усвоява нови неща или предлага творческите решения в екипа. Пословичните му спокойствие и пасивност го правят по-скоро неразрушима опора в бурни времена, поради уравновесения му нрав, благонадеждност и изключителна издържливост.

Как да общуваме с флегматика?

  • Трябва да изберем мек, приятелски тон за разговора.
  • По-добре е да заменим строгите данни в документите с обощения, които да му помогнат да се ориентира в общата картина.
  • Не трябва да злоупотребяваме с вниманието му и доброто му отношение.
  • Не трябва да прибързваме да финализираме разговора, добре е да сме търпеливи.

Меланхоликът (Земя)

Мисълта на меланхолика е дълбока, но за сметка на това по-бавна, както и речта. Той разглежда живота във всичките му перспективи. Склонността му към размисъл се изразява често в това, че вечно подлага на анализ и оценка себе си и нещата, които прави. Меланхоликът бива описван като чувствителен и понякога тъжен човек. Не обича много разговорите, нито шумните компании. И много добре се чувства, когато е сам! За тази цел му е нужна тишина и затова избягва бъбриви и шумни компании. В същото време той може да бъде отличен съветник са и е готов на всичко за хората, които обича.Меланхоликът особено цени творческата дейност и изкуството. Тук той може напълно да разгърне своята фантазия и съзерцателната си същност. В работата си е търпелив, много внимателен и подреден, понякога педантичен в детайлите, цифрите и фактите.

Как да общуваме с меланхолика?

  • Най-комфортно се чувства, когато общува със сдържани събеседници, които запазват почтителна дистанция.
  • За да привлечем вниманието му, на първо място трябва да излагаме конкретни факти и цифри в логически подредено изложение.
  • Трябва да сме подготвени с цялата документация още преди да сме започнали процеса на комуникация.

В заключение

Представителите на различните темпераменти са разпределени почти по равно, така че на практика всеки споделя своя темперамент само с една четвърт от общата съвкупност. Това означава, че за да сме ефективни, трябва да сме гъвкави и да се приспособяваме към различните темпераменти.

Когато сме гъвкави, комуникираме до 3 пъти по-ефективно! 

Проявяващите гъвкавост комуникатори осъзнават, че могат да контролират само своята половина от взаимоотношенията и че е по-лесно да променят себе си, отколкото да се опитват да променят другите.

Направете запитване


Екипът ни може да разработи за вас ФИРМЕНА АКАДЕМИЯ или

конкретно обучение във всяка една от областите:

Ефективен Мениджмънт, Ефективни Продажби, Ефективна Комуникация, Ефективни Екипи

K2S Фирмени обучения
Преглед на поверителността

Този уебсайт използва "бисквитки", за да Ви предоставим възможно най-добрата практическа работа на потребителите. Информацията за "бисквитката" се съхранява в браузъра ви и изпълнява функции като разпознаване на вас, когато се върнете на нашия уебсайт и помагайки на нашия екип да разбере кои части от уеб сайта ви са най-интересни и полезни.

Можете да коригирате всички настройки на "бисквитките", като отворите разделите вляво.