Ползите от асертивното поведение на работното място

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest

Ползите от асертивното поведение на работното място

Концепцията за асертивно поведение се основава на твърдението, че всеки от нас заслужава да се отнасят с него справедливо и би следвало да изисква точно такова отношение.

Какво означава асертивно поведение?

Това означава да защитава правата си, без да нарушава правата на останалите в екипа, т.е. тактично, точно и ефективно да изразява своите предпочитания, потребности, позиция и чувства.

Асертивното поведение ясно се разграничава от пасивното (като израз на слабост и самосъжаление) и агресивното (като израз на егоцентризъм, враждебност, арогантна настойчивост).

Асертивността е антидот за страха, срамежливостта, пасивността и дори гнева и има учудващо голям брой ситуации, в които тренигите за асертивно поведение са необходими за повишаване на резултатите на работното място.

 По какъв начин асертивното поведение помага на работното място?

Ето какви са ползите от асертивното поведение за работата в екип:

  • Служителите с асертивно поведение ценят своите идеи и владеят умения как да ги изразяват по време на работни срещи, без да се притесняват, така че да са от полза за всички.
  • Те не се страхуват да задават въпроси във връзка с поставените им задачи, за да си изяснят смисъла и същността им и така да ги изпълнят възможно най-точно.
  • Те с готовност поемат своята част от отговорността и контрола върху изпълнението на задачите, така че да ги извършат по най-добрия начин.
  • Те могат да споделят свободно своите позиции, чувствата и опита си с останалите и така да допринасят за добрата работна атмосфера в екипа.
  • Способни са да изразяват позитивни емоции като радост, гордост, харесване, привличане и да правят комплименти.
  • Могат да изразяват също негативните емоции като несъгласие, критика, неудовлетвореност и др,. без да засегнат другата страна.
  • Умело се справят със своето раздразнение, като го изразяват своевременно, за да не се натрупва и превръща в агресивност.
  • Могат да отправят молба, когато имат нужда от помощ, за да свършат работата си по най-добрия начин.
  • Могат да откажат на молба, когато нямат възможност да я изпълнят, така че да се запази духът на коректност в екипа.

Напишете коментар