Подготвеност за кризи и сътресения (conditioning for disruption) е четвъртата характеристика на корпоративната култура на резилиентните организации – онези, които могат да реагират бързо и гъвкаво, наред с:
- непрекъсната комуникация между информирани служители (continuous communications among informed employees)
- разпределена власт (distributed power)
- страст (отдаденост) към работата (passion for the work)
В поредица от няколко публикации през различни казуси и примери обръщаме внимание на всяка от тях.
Автор: доц. д-р Анна Вълканова, съосновател на K2S.BG, доцeнт по Обществени комуникации и информационни науки, консултант по Корпоративни и бизнес комуникации, автор на книгата „Корпоративен брандинг 4.0“, изд. Изток – Запад
Публикацията е част от книгата на доцент Анна Вълканова „Корпоративен брандинг 4.0“, изд. Изток – Запад
Можете да прочетете повече за:
първата характеристика: непрекъсната комуникация между информирани служители (continuous communications among informed employees),
втората характеристика: овластяване на служителите или разпределена власт (distributed power) и
третата характеристика: ангажираност на служителите или страст (отдаденост) към работата (passion for the work).
Сега ще продължим с четвъртата характеристика – подготвеност за кризи и сътресения (conditioning for disruption).
Посрещането на „малки“ предизвикателства води да подготвеност за кризи
Резилиентните организации стават подготвени да бъдат иновативни и гъвкави в условията на сътресения с ниска вероятност за случване и силна степен на въздействие посредством това, че са заставени да посрещат често и почти непрекъснато „малки“ предизвикателства.
UPS, подобно на FedEx и други транспортни превозвачи, оперира с огромна мрежа в зависимост от времето, задръстванията, градското строителство и много други ежедневни сътресения. Dell работи в областта на високотехнологичната индустрия, подчинявайки се на променящи се модели на търсене, непрекъснато въвеждане на нови компоненти и глобална верига за доставки, където всеки ден се случва нещо. В Intel в допълнение към ежедневните колебания на бизнеса тестват и допълнителни ситуации на несигурност в процесите чрез провеждане на симулирани сътресения и трениране на отговор, подготвяйки фирмата за широк спектър от възможни заплахи.
Подготвеността за сътресения развива културата на организацията и това как тя реагира на създалите се ситуации. Честотата и широкият обхват на „нормалните“ сътресения (или симулираните) изграждат манталитет от типа „бъдете готови за всичко“, който прониква в редиците на фирмата. Алберт Райт от UPS определя едно качествено ново състояние на мислене, което се достига в отговор на ежедневните прекъсвания, като казва, че то включва разбирането, че „сътресенията се приемат като нещо наистина нормално в UPS.“
Динамичните системи се оказват с по-висока степен на подготвеност за кризи
В този смисъл регулярните, малки провали, всъщност са от съществено значение за развиването на резилиентност – те позволяват на системата да се освободи и след това да реорганизира своите ресурси. По-широко погледнато резилиентните системи се провалят „елегантно“ – те прилагат стратегии за избягване на опасните обстоятелства, откриват пробивите, минимизират и изолират щетите, диверсифицират ресурсите, които използват, могат да оперират с намален капацитет, когато е необходимо и се самоорганизират, за да се възстановят в случай на сътресение.
Нито една такава система не е съвършена, всъщност е точно обратното. Золи и Хийли правят следната аналогия: „резилиентната организация е като живота, неподредена и несъвършена, но тя оцелява“. Системите, които изглеждат перфектни, често са най-крехки, докато динамичните системи, при които стават провали от време на време, всъщност са най-устойчиви.
Четирите характеристики на корпоративната култура на резилиентните организации перфектно се допълват
Обобщените по този начин 4 ключови характеристики на корпоративната култура са в основата на развитието на резилиентност в организациите. Непрекъснатите комуникации между информирани служители са предпоставка за ясна оценка на актуалната ситуация в организацията в конкретния момент и отсяване на важното от маловажното. Отдадеността на работата е предпоставка за внимателно проследяване на възможностите и заплахите в различните ситуации. Подготвеността за действия в условия на кризи и сътресения развива цялостния капацитет на организацията и формира умения за справяне с тях от страна на всеки един служител.
По този начин, снабдени с необходимата информация, отдадени на това, което правят и подготвени за отговор на различни неочаквани ситуации, служителите в резилиентните организации наистина са в състояние да действат бързо и адекватно на място при евентуални сътресения. Затова и на тях им е делегирана властта да действат като четвърти елемент, формиращ корпоративната култура на резилиентните организации.
Подобен тип корпоративна култура прави организациите сензитивни и позволява своевременно преодоляване на пропуските между визията, културата и имиджа. Съгласуването на корпоративната визия, култура и имидж прави бранда способен да устоява на сътресенията и бързо да се възстановява, което е едната страна на резилиентността. Другата страна на резилиентността, свързана със способността на бранда да използва възможностите, които сътресенията създават, носи потенциала за развитие на бранда и за генерирането на брандинг иновации.
Ако ви е необходимо Обучение за лидерите най-актуалното е:
РЕЗИЛИЕНТНО ЛИДЕРСТВО – K2S.BG с нова Академия на HR INDUSTRY 2025
РЕЗИЛИЕНТНО ЛИДЕРСТВО – K2S.BG с нова Академия на HR INDUSTRY 2025
Как с помощта на Резилиентно лидерство организациите развиват способността си да се опазват от и да преминават леко през различни сътресения и кризи?