Добрата комуникация в екипа ви е от огромно значение, за да може да постигате целите си и да вървите напред. Това едва ли е новина и вероятно повечето вече са го изпитали в ситуации, в които сякаш нещо в комуникацията с хората ви не е било наред и работата е вървяла трудно и с много грешки….Също сте имали и далеч по-позитивни преживявания, когато нещата се били отлични и усещането е, че се върши толкова много с толкова малко усилия…
Едно от важните неща, за да имаме добра комуникация в екипа, доверие и уважение от хората е създаването на среда, където хората се чувстват свободни да дадат критична обратна връзка – да кажат това, което мислят дори и то да не ви се харесва и да не звучи толкова добре за мениджмънта.
Нещо повече – ако на оперативките и срещите с хората от екипа ви всички ви хвалят и никой не казва нищо критично не се възгордявайте и успокоявайте….Напротив – това е сигнал, че нивото на критичност е ниско и нещата не са на добра основа. Възпитаването на култура на критичност и смислена обратна връзка от хората към вас е важно, за да може да работите в среда на доверие и да имате точната информация за нещата, които се случват. Не по-малко важно е това, когато се стремите да накарате хората да мислят и да работят за повече иновации и оптимизиране на процесите. Тук мениджърите трябва да свършат малко работа….
Изградете система и процес, който да мотивира служителите ви да бъдат максимално откровени и да ви дават обратна връзка, без де се притесняват, че това може да се отрази негативно на работата им в компанията. Това включва отделяне на специално време за това на срещите ви или още по-добре е да се организират специални срещи, където хората да дават обратна връзка за това, което ги притеснява. Колкото по-директна е подобен вид обратна връзка, толкова по-ефективна ще е тя. Не „делегирайте“ на подчинени да приемат обратна връзка и критика насочена към вас, защото ефектът ще е нулев. Изискайте от служителите си да ви отговорят на три прости въпроса: Какво искат да продължите да правите? Какво искат да спрете да правите и какво да започнете да правите?
Комуникация в екипа и критична обратна връзка
Друга инициатива са така наречените „Fix-it weeks” – нещо като Седмица за поправяне на проблеми. Динамиката в съвременните компании е голяма и проектите следват един след друг, като често остава твърде малко време, за да може да се отстранят дребни, но досадни „бъгове“ в процесите и начините за работа. Всички са много заети да работят по нови и предизвикателни задачи и да вървят напред. Затова има компании, които отделят специално време и фокус за комуникация в екипа по отстраняване на тези „бъгове“. Например: одобрението на отчетите за разходи става твърде бавно, заявките за ново оборудване не се обработват в срок или системата за оценка на представянето не работи ефективно. Следващата стъпка е да се поставят тези теми на конкретен отговорник, който да фокусира вниманието на организацията или отговорните отдели за решаване на тези проблеми и след това да се въведат видими промени.
С това организацията показва, че не се притеснява от повдигане на неудобни теми или поставяне на критични въпроси, като в същото време демонстрира желание за намиране на решение и усъвършенстване. Много е важно, ако ваш служител има критично мислене и изрази несъгласие с определени правила да подходите със спокойствие и да не бързате с оценка. Съберете максимална информация, като задавате въпроси с намерението не само да подготвите отговор, а на първо място да разберете по-добре какво искат да ви кажат. Задайте си въпроса-ами ако не съм прав? Може би наистина е така…Ако все пак сте сигурни, че вашата гледна точка е правилна, не бързайте да отхвърлите критиката и да затворите дискусията. Рискувате хората повече да не бъдат искрени и критични. Вижте дали все пак нещо от критиката е вярно…може и малка част. Признайте го и окуражете обратната връзка. Повторете с идея да покажете, какво сте разбрали и дали е правилно. Ако темата е сериозна и ще отнеме време, кажете, че ще отделите специално време на нея и ще говорите в детайли и разбира се….го направете. Много е важно, ако не сте съгласни да изкажете аргументите си и да се обосновете.
Окуражаването на критичната обратна връзка и нейното приемане е важна част от комуникацията в екипа, което ако е правилно управлявано ще ви направи уважаван и смел лидер и ще увеличи доверието на хората, с които работите.